Heide C9, Par 4

Op Hole 9 gaan we aan de hand van de percentages bekijken wat te doen. Welke tactiek geeft u, gezien de resultaten, de beste uitslag? Voor de meeste heren geldt; wanneer u 9 van de 10 ballen vanaf de tee op 200 meter op een fairway van 15 meter breed kunt slaan is dat een goede keuze. Gaan van de 10 ballen er 5 naar rechts, dan kunt u hier er beter voor kiezen een wat kortere afslag te spelen. Rechts van de fairway is een echte no-go area; daar wil u niet naartoe. Voor de meeste dames geldt hetzelfde; ook zij doen er goed aan de bal op de fairway te spelen, liever korter en zonder risico om naar rechts te gaan.

Witte afslagplaats; Het is prettig om de bal vanaf de tee 200 meter te spelen. Dan heeft u nog 118 meter over naar de vlag. Denk echter aan de percentages; hoe vaak slaat u de bal dan op een fairway van 15 meter breed? Speelt u van nature een draw, dan komen de bomen rechts erg in het spel en wordt de fairway nog smaller; blijf liever kort en houdt wat meer over naar de green. Met pinposities aan de linkerkant op de green, is het lastig om deze aan te vallen; richt meer op het midden. De green loopt namelijk naar links af. Zodra de vlag rechts op de green staat; val de vlag aan. Let op de lengte; de green is bijna 40 meter diep, dus een pinpositie achterop kan zomaar 25 meter verder zijn. De green loopt op naar achter dus de bal zal snel stoppen.

Gele afslagplaats; Ben verstandig met de afslag; speel de bal liever wat korter en zeker op de fairway. Het is geen erg lange hole, dus het tweede schot naar de green blijft goed haalbaar. Twee slagen van 150 meter zijn prima. Rondom de green is redelijk wat ruimte en de bunkers zijn niet heel lastig. Wanneer u de bal 9 van de 10 keer op 150 meter niet op de fairway speelt, speel dan een nog kortere club en houdt de bal met de tweede slag voor de bunker; u speelt een eenvoudige chip de green op en maakt wellicht toch de par.

Blauwe of rode afslagplaats; Ga na met welke club je de fairway zeker raakt. Het is prettig wanneer de bal op 130 meter of minder voor de green ligt, dan heb je de green goed in beeld. Dat vraagt om een afslag van 170 meter; een hybride wellicht? Ben je niet zeker om daarmee op de fairway te blijven, neem dan een kortere club. Het tweede schot met wat meer risico spelen is minder erg; er blijft altijd een goede mogelijkheid om up & down te maken.

Wanneer u vanaf de rode afslagplaats speelt en een eerste slag van maximaal 150 meter speelt; ga ervoor zodra u 9 van de 10 keer deze bal op een fairway van 15 meter breed kunt spelen. Is dat niet het geval, neem dan een kortere club; u haalt het tweede schot waarschijnlijk nog prima. Speelt u 100 meter; in drie goede slagen bent u op de green; put voor par

Oranje afslagplaats; Neem geen risico; speel de bal op de fairway. Bent u toch naar links of rechts gegaan, speel dan de bal zeker terug naar de fairway en neem geen onnodig risico.