Historie

Golfclub Anderstein is opgericht op 21 juni 1986. De golfbaan heeft sinds de oprichting haar ligging gehad op landgoed Anderstein, eigendom van de familie Van Beuningen. De 27 holes baan ligt op ongeveer 100 ha. van het landgoed.

slider

Begin jaren ’80 van de vorige eeuw werd door de gebroeders Hein en Frederik Van Beuningen en enkele vrienden plannen gesmeed, om het boerenbedrijf op te heffen en een 9 holes golfbaan op landgoed Anderstein aan te leggen.

Slechts enkele jaren later werd in 1986 de Vereniging officieel opgericht en vanaf dat moment was er de mogelijkheid tot ‘golfen’. In werkelijkheid was ‘de baan’ in het prille begin een door hoge hekken afgebakend stuk tuin waar zich tegenwoordig hole Heuvelrug 9 bevindt. U moet zich voorstellen dat de ‘toernooien’ en ‘wedstrijden’ gespeeld werden op een open plek met de afmetingen van 75mx175m. Onder de bezielende leiding van de jonge golfpro Mauk de Booij. De hazards werden aangegeven met gele, rode en witte palen om zodoende de voornamelijk startende golfers enigszins wegwijs te maken in de golfsport en de bijbehorende regels.

Een kleine keet diende als clubhuis voor de ca. 300 leden. De oude boerderij met koeienstallen werd grondig verbouwd tot het huidige sfeervolle clubhuis met riant terras. Binnen de oorspronkelijke tuinmuren werden de putting greens aangelegd.

Vanaf 1987 kon er gespeeld worden op een gevarieerde 9 holes baan met enkele holes in het bos en enkele op de weilanden. Grotendeels zijn deze holes terug te vinden in de huidige Vallei-lus.

In 1992 werd besloten uit te breiden naar een volwaardige 18 holes baan. In de richting van Maarn werd, nog steeds op landgoed Anderstein, een ontwerp gemaakt voor 9 nieuwe holes. De architecten Jol en Van Aalderen zorgden er voor dat de karakteristieken, die de natuurlijke omgeving kenmerken bewaard zijn gebleven. Na de uitbreiding tot 18 holes werd Anderstein al snel een gewaardeerde en als ’moeilijk’ te boek staande baan. In 2002 kwamen gesprekken op gang tussen de familie Van Beuningen en het bestuur van de Vereniging om de golfbaan met nog eens 9 holes uit te breiden. Twee jaar na dit besluit, op 15 mei 2005, werd deze derde lus geopend. Daarmee was de huidige 27 holesbaan een feit.

In de provincie Utrecht is Anderstein een van de weinige clubs die 3 x 9 volwaardige holes heeft. Het spelen van de verschillende lussen geeft elke keer een totaal andere ervaring. Zo worden de eigenschappen van een bos- en parkbaan op de Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei afgewisseld met zandverstuivingen die je bij een linkscourse zou verwachten.